17- کلاد هنری دوروروری سن سیمون – اصلاح طلب تخیلی – اقتصاددانان قبل کینز
آنچه در این مقاله میخوانید
Toggleاقتصاددان – کلادهنری دوروروری سن سیمون ( ۱۸۵۷-۱۷۹۸ ) uaude Henri de Rouvory Saint simon
با سلام خدمت شما کاربران سایت تاتوره. تعدادی از اقتصاددانان قبل از کینز ، توماس مان ، ویلیام پتی ، جان لاک ، جان لا ، برنارد ماندویل ، دیوید هیوم ، فرانسیس کنه ، ریچارد کانتیلون ، آن روبرت ژاک تورگو ، آدام اسمیت ، توماس روبرت مالتوس ؛ جرمی بنتام ، دیوید ریکاردو ، رابرت اوون و ژان باتیست سی ؛ سیمونددوژان چارلزلیوناردسیسموندی را در قسمت های قبل معرفی نمودیم. در این قسمت نیز، تصمیم داریم یکی دیگر از اقتصاددانان قبل از کینز، کلادهنری دوروروری سن سیمون را معرفی نماییم. پس با ما همراه باشید تا کلادهنری دوروروری سن سیمون را بشناسید.
سن سیمون اصلاح طلب تخیلی
افراد بسیاری اسم کلادهنری دوروروری سن سیمون را شنیده اند ، اما فقط شمار اندکی آثار وی را خوانده اند . این موضوع تعجبی ندارد ، زیرا او هیچ گاه کتاب تالیف نکرده است. اگر چه وی مقالات متعددی نوشته است ؛ اما این مقالات پراکنده و بی نظم و فاقد انسجام و شیوایی لازم بوده است . با این حال شاگردانی که جذب افکار وی شدند سعی کردند اندیشه های او را شکل داده و منظم کنند. از بین این افراد می توان آگوست کنت فیلسوف و جامعه شناس شهیر فرانسه « Auguste Comte 1798-1857» را نام برد که زمانی همکار وی بوده است .
همچنین برای مدت زمانی در دهه های ۱۸۳۰ و ۱۸۴۰ جنبشی که به نام وی تشکیل شده بود برخی از روشنفکران جوان آن روز از جمله توماس کارلایل « Thomas Carlyle, 1795 – ۱۸۵۱ » و جان استوارت میل را به خود جذب کرد. در سال های بعد کلادهنری دوروروری سن سیمون همراه با اوون « Robert Owen » و چارلز فوریه (۱۷۷۲-۱۸۳۷) مورد حمله مارکس قرار گرفتند و مارکس آنان را “سوسیالیست های تخیلی , Utopian Socialists” نامید، اگر چه اصطلاحات اصلاح طلبان تخیلی بر چسب مناسب تری برای کلادهنری دوروروری سن سیمون بود که زمانی که تغییرات اجتماعی اجتناب نا پذیر می شود، رهبران جامعه باید به طور ارادی قدرت خود را واگذار نمایند .
اندیشه های سن سیمون
سه اندیشه پر توان کلادهنری دوروروری سن سیمون ، زیر بنای آثار وی را تشکیل می دهد . نخستین اندیشه وی ، آگاهی از انقلاب علمی و فنی منحصر به فرد زمان خود است (او آن را صنعتی شدن نامید) که وی را به مراتب بهتر از معاصرانش درک کرده بود. کلادهنری دوروروری سن سیمون پیش بینی می کرد که رهبری علمی دانشمندان ،مهندسان و مدیران بازرگانی آینده می توان از طریق صنعتی شدن در مقیاس وسیع فقر و جنگ را نابود کند .
دومین اندیشه وی ، این است که روش های علوم طبیعی را می توان به حوزه علوم اجتماعی بسط داد؛ و این علم « اثباتی ،Positive Economics » اصطلاحی که وی به کار برد را به توده ها آموخت تا به وسیله آن بتوان به عنوان یک اعتقاد غیر مذهبی جامعه را به یکدیگر پیوند داد .
سومین اندیشه وی،این است که تاریخ به وسیله مراحل دقیق توسعه که اساساٌ مرحله های ایدئولوژیک هستند ، مشخص می شود.
بدین ترتیب،تمدن باستانی روم دارای یک مذهب چند خدایی، اقتصاد برده داری و قانون سیاسی متمرکز بود. این تمدن در قرون وسطی به وسیله مذهب کاتولیک، روابط مالکیت فئودالی و کنترل سیاسی غیر متمرکز جایگزین شد . سپس در قرن پانزدهم، عصر جدید بر پایه علم ، صنعت و مردم سالاری پارلمانی شروع شد . این سومین مرحله به وسیله یک انقلاب مدیریتی و ایدئولوژیکی از بندرستن نیروهای تولیدی تکمیل شد. این یک آمیزه تصفیه شده ای از اندیشه ها بود که تأثیر خارق العاده ای بر جو، روشنگری اروپا در ربع دوم قرن نوزدهم بر جای گذاشت.
زندگی پر فراز و نشیب سن سیمون
کلادهنری دوروروری سن سیمون در سال ۱۷۶۰ در پاریس زاده شد. پدر وی یک اشراف زاد ه محروم شده از طبقه اجتماعی بود.وی زندگیحرفه ای خود را به عنوان سرباز در جنگ انقلاب آمریکا آغاز کرد و سپس به بورس بازی زمینه ای ضبط شده کلیسا پرداخت.
کلادهنری دوروروری سن سیمون دردوران حکومت وحشت در سال های ۱۷۹۴-۱۷۹۳ به زندان افتاده ؛ و به سختی ازاعدام نجات یافت . وی ثروت زیادی را که به عنوان بورس باز کسب کرده بود ظرف مدت ده سال به پایان رساند ؛ و از ۱۸۰۴ تا زمان مرگش(۱۸۲۵) دست به دهان و به عنوان یک روزنامه نگار و رساله نویس زندگی می کرد .
پس از مرگش، پیروان او به توسعه اندیشه هایش پرداختند؛ اما اندیشه های آنان به زودی با تبدیل شدن به آیین های مذهبی در مدت بسیار کوتاهی به انحطاط گرایید و به وسیله مقامان از هم پاشیده شد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.